LIFESTYLE: BLUE MONDAY

Ochtenden. En dan hebben we het vooral over de maandag ochtend..Je hebt van die mensen die houden ervan en je hebt van die mensen die meer met avonden hebben. Dat is dus mooi pech want je hebt waarschijnlijk zo’n 23.010 ochtenden in je “volwassen” leven. TOP! Wist je dat je met een vast ochtendritueel je, je productiviteit kan verbeteren? echt? ja echt, en ik ga uitleggen hoe. 
ochtendritueel-4Een paar jaar terug, ik was student, woonde op 6m2 in Utrecht, werd dagelijks wakker naast half afgekloven broodjes kebab en identificeerde mijzelf met een nachtuil. Daar moet ik nu toch op terug komen.

Eigenlijk houd ik wel van ochtenden, vooral als de zon vroeg opkomt, door mijn gordijnen heen schijnt en mij verwelkomt, right in my face. En anders komt het wel doordat ik nu bijna elke dag wel iets doe wat ik leuk vind.
Ondanks dat ik zin heb aan mijn dag te beginnen, blijft het gedeelte omhoogkomen en de dekens van je afslaan’ een klein hekel puntje..

il_570xN.470437519_c3ef

Deel 1. Het ochtendritueel

Geloof het of niet maar er is iets wat je met een simpele gewoonte je ochtenden veel aangenamer, en productiever maakt. Je combineert twee dingen waar ik eigenlijk niet van houd: ochtenden en structuur. Maar zoals we vroeger al leerde is min en min, plus. Zo ook deze.

Je kan er natuurlijk een sport van maken om vanuit bed je mail te checken op de telefoon met 15 nieuwe e-mails waar jij actie in moet ondernemen. Kun je direct aan de slag met prioriteiten van anderen. Geen goed plan, slecht voor je humeur.
IMG_20140225_204307
Deel 2. Wat vind jij belangrijk in het leven?

Huh? gaan we op die tour? ja eigenlijk wel. Je moet er toch achter zien te komen waarvoor je graag opstaat. Zelf vind ik lichamelijk en geestelijk gezond zijn belangrijk. Een paar minuten mediteren of yoga is heerlijk wakker worden. Denk aan de zonnegroet of download een meditatiepodcast op je telefoon of laptop. Voor de echte diehards: Ga een stukje rennen en laat je motiveren door runkeeper.

Meestal is mijn vriend ‘s ochtends al de deur uit als ik opsta en maak ik het bed op. Ik denk er niet over na, het is een gewoonte geworden. Daarmee zet ik meteen de toon van de dag voor mezelf: Ik maak gelijk iets helemaal af. Vandaag wordt zo’n dag waarop ik productief ben en dingen afmaak. Geen halfslachtig werk.

Ook belangrijk: Doelen stellen op werk. Waar wil je heen? wat is je missie?Spice-Buttermilk-Banana-Pancakes-Recipe

Deel 3. HONGER! 

Mocht je denken dat ik vergeten was ‘ontbijten’ te noemen in mijn ochtendritueel, dan ken je me nog niet goed genoeg.

Het is natuurlijk algemeen bekend dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is om zo ook je lichaam van binnen wakker te schudden dat ze weer aan het werk kunnen. Voor mij is ontbijt altijd een feestje en kijk daar elke dag weer naar uit. Eet jij elke dag een boterham met een klodder pindakaas? Varieer eens door een bakje havervlokken te nemen met fruit, noten en zaden wat jij lekker vind. Of gooi wat yoghurt met bevroren fruit door de blender op warme dagen. Heerlijk om mee te beginnen.
KM
Deel 4. Ik stink.

Yes! Een warme douche met je nieuwe douchegel en shampoo. Eindig voor de verandering eens met een koude douche. Waarom? Het zorgt ervoor dat je porien weer sluiten en er minder vuil inkomt. Dit is zowel goed voor huid als haar. En daarnaast gaat het ‘bruin’ vet tegen. Met koud water gaat je lichaam extra haar best doen om warm te blijven waardoor je lichaam gaat verbranden. DUBBEL YES!

Deel 5. Belangrijkste taak van de dag.

Denk na, of doe het de avond ervoor al, wat de belangrijkste taak van de dag is, wat sowieso gedaan moet worden. Begin hiermee.
4aa661620322349337a7288498add0a9a2
DUS, kort samengevat:

  1. Opstaan
  2. Water drinken en fruit eten
  3. Sporten
  4. Douchen
  5. Ontbijten
  6. Werken aan belangrijkste taak van de dag.

Ik raad niet aan om alles in ineen keer om te gooien maar begin met kleine stapjes. GOOD MORNING!

En waar sta jij graag voor op? 

Leave a Reply